Přihlásit

Psaní rukou zvyšuje výkon mozku

279

V dnešním technologicky závislém světě chytrých telefonů a notebooků není divu, že pro většinu dětí je pohodlnější používat klávesnici než pero či tužku. V mnoha ohledech je snazší používat notebook k zapisování poznámek ve třídě, protože tato metoda umožňuje rychlé psaní poznámek a studenti je mohou v případě potřeby snadno sdílet.

vp103_mozek a psani (2)

Nedávné studie však ukazují, že existuje několik důvodů, proč je psaní rukou lepší volbou. Zde je několik důvodů, proč je psaní rukou důležité: Zvyšuje kognitivní dovednosti Psaní rukou je základním nástrojem rozvoje kognitivních dovedností u dětí. Několik studií ukazuje, že děti, které se učí psát písmena a tvary ručně, jsou na tom lépe než ty, které používají mechanizované metody. Na rozdíl od psaní na klávesnici notebooků a chytrých zařízení, vyžaduje psaní rukou kombinaci vizuálních, motorických a kognitivních dovedností, které jsou nedílnou součástí procesu učení, a to bez ohledu na věk. Nácvik psaní nejen umožňuje dítěti naučit se požadované tvary nebo písmena, ale může také pomoci zlepšit vyjadřování a kompozici myšlenek. Tato výhoda se neomezuje pouze na děti, ale má stejné výhody i pro dospělé.

vp103_mozek a psani (3)
Při ručním psaní je stimulována určitá část mozku zvaná retikulární aktivační systém (RAS). Tento systém funguje jako filtr pro vstupy všech smyslových informací a „posuzuje“ informace, které mají být zachovány nebo ignorovány. Protože psaní rukou pomáhá při stimulaci RAS, umožňuje jednotlivci soustředit se na ruční úkol s minimálním prostorem pro rozptýlení. V sérii experimentů provedených psychologickými vědci z Kalifornské univerzity v Los Angeles (UCLA) byli studenti rozděleni do dvou skupin, kde jedna skupina používala notebooky k psaní poznámek, zatímco ostatní používali tradiční zápisníky. Experimenty prokázaly, že studenti, kteří si dělali poznámky pomocí notebooků, si častěji dělali doslovné poznámky s malým nebo žádným mentálním zpracováním informací. Studenti, kteří používali zápisníky, si lépe zapamatovali informace a byli schopni lépe porozumět a uchovat si nové znalosti. Výsledky experimentu ukázaly, že ručně psané informace vedou k lepšímu věcnému učení i koncepčnímu učení a je lepší metodou pro zapamatování informací. Informace psané rukou pomáhají zlepšovat paměť jak u mladých studentů, tak u stárnoucích jedinců, a proto se seniorům často doporučuje vést si deník, aby si zbystřili mentální bystrost a zlepšili paměť. Zostřuje stárnoucí mysl Jak stárneme, začínáme si všímat snížených fyzických a duševních schopností. Jedná se o přirozenou součást procesu stárnutí a i když jej nelze zcela zvrátit, existují způsoby, jak jeho účinky zpomalit. Vědci z University of Edinburgh studovali účinky intelektuální stimulace na paměť a chápání. Bylo zjištěno, že starší lidé, kteří vykonávali pravidelné intelektuálně stimulující úkoly, měli lepší uvažování, úsudek a kognitivní schopnosti. Naučit se psát kurzívou a pravidelně to procvičovat je považováno za dobré duševní cvičení pro seniory, protože pomáhá udržovat mysl bystrou a zvyšuje soustředění a pozornost. Zlepšuje kreativitu
vp103_mozek a psani (3)
Kreativita vyžaduje analýzu, porozumění, zapamatování a vhled. Psaní rukou není jen styl. Podporuje také hlubší porozumění předmětu spolu s organizovaným přístupem ke komunikaci. V posledních letech výzkum kognitivní vědy a neurověda předložily důkazy, které ukazují jednoznačné spojení mezi kreativitou a procesem ručního psaní. Psychologové z Washingtonské univerzity testovali studenty, aby pozorovali a pochopili rozdíly mezi účinky rukopisu a používání klávesnice. Vědci zaznamenali, že děti, které ke skládání textu používaly zápisníky, konzistentně produkovaly více slov za kratší dobu než děti, které používaly klávesnici. U starších dětí ukázaly testy zobrazování mozku, že spojení mezi rukopisem a generováním nápadů bylo mnohem silnější, než si vědci uvědomili, protože psaní aktivuje jedinečný nervový okruh. Během analýzy rukopisu bylo pozorováno, že děti s lepším rukopisem měly lepší nervovou aktivaci v oblastech mozku, které jsou spojeny s kreativitou. Sekvenování a odhad jsou základní schopnosti, bez kterých bychom měli potíže i s těmi nejjednoduššími úkoly. Například jedinec, který má problémy se sekvenčním řazením, by nebyl schopen sledovat logickou posloupnost příběhu – počínaje začátkem a konče koncem, ale místo toho by tento člověk prezentoval příběh jako změť vět, díky níž by byl příběh nesrozumitelný. Vzhledem k tomu, že každé napsané písmeno abecedy musí být provedeno v určitém pořadí, ruční psaní pomáhá rozvíjet a udržovat tuto dovednost. Pomáhá také s prostorovými dovednostmi, protože vyžaduje konzistentní velikost písmen a mezery před a za slovy. Vytváří uklidňující efekt Každé písmeno slova a každé slovo věty vyžaduje zručnost a jistou dávku koordinace, zejména při psaní kurzívou. Množství složitých motorických a zrakových funkcí potřebných pro psaní rukou je poměrně překvapivé a mnoho lidí shledává, že jde o uklidňující a katarzní činnost. Někteří lidé dokonce volí kreativní kaligrafii jako prostředek sebevyjádření. Fotka od Csaba Nagy z Pixabay Fotka od Daniel Friesenecker z Pixabay Fotka od Ndalthiz Pinto z Pixabay


Další články z kategorie

Psi slovům rozumí!

20

vp138_psi_předměty (1)

Lidé se přirozeně učí nová slova a jejich používání v konkrétních situacích a činnostech, již od útlého věku. Tato schopnost, která nám přijde tak přirozená, že se nad ní v běžném životě ani nepozastavíme, však není vlastní pouze lidem. Ve studii publikované v časopise Current Biology bylo prokázáno, že i naši psí kamarádi dokáží přiřazovat předměty ke specifickým...

Sbohem zubní kartáčku?

27

vp137_sbohem zubni kartáčku (1)

Ústní mikrobiom zahrnuje stovky bakteriálních druhů, z nichž mnohé vytvářejí nevábný zubní plak. Tradiční studie se zaměřovaly na to, jaké bakterie jsou spojeny s tvorbou zubního kazu, zejména ty, které produkují kyselinu poškozující zubní sklovinu. Jednotlivé druhy bakterií však mohou existovat v mnoha různých kmenech, z nichž každý má jedinečné vlastnosti ovlivňující jejich...

Roboti řízení umělou inteligencí - budoucnost lidstva?

45

vp131_roboti_uceni (1)

Nová metoda vytvořená na univerzitě v Berkeley, učí roboty za pomoci umělé inteligence, jak provádět složité úkoly, jako je sestavení základové desky počítače nebo police z IKEA, se 100% úspěšností!

Na Kalifornské univerzitě v Berkeley výzkumníci z laboratoře robotické umělé inteligence a učení Sergeye Levina sestavili věž z 39 dokonale naskládaných kostek Jenga. Pak k věži nasměrovali ...

Život bez smrti a stárnutí do roku 2045

321

vp127_nesmrtelny1jp

Smrt bude „volitelná“ a proces stárnutí bude „reverzibilní“ do roku 2045, hlásí dva genetičtí inženýři - José Luis Cordeiro a matematik z Cambridge David Wood. Při představení jejich společné knihy „Smrt smrti“ v Barceloně uvedli, že nesmrtelnost je reálná vědecká možnost, která může nastat mnohem dříve, než se původně myslelo.

Cordeiro a Wood naznačují, že lidé budou moci...